Maten vi äter påverkar både vår planet och vår egen hälsa. Vilken mat är då både miljövänlig och hälsosam? Det är mycket att ta hänsyn till när det gäller mat, miljö och hälsa men i stora drag är budskapet att äta mer mat från växtriket och äta mindre kött.

När det gäller hälsan är det viktigt att minska på charkprodukterna och vi bör inte äta mer än 350 g rött kött per vecka. Om vi äter rött kött ska det inte grillas och stekas för hårt. För hälsan behöver vi äta mer av bland annat baljväxter, fullkornsprodukter, grönsaker, frukt och nötter. Fisk, magra mejeriprodukter och vegetabiliska oljor finns också med i en hälsosam kost. För miljön är det tydligt att vi behöver minska på köttkonsumtionen rejält, välja livsmedel som är hållbart producerade och inte slänga ätbar mat. 

Det är grönt vill ge inspiration till att laga växtbaserade måltider att variera vardagen med. Recepten är baserade på baljväxter, grönsaker, rotfrukter och fullkorn. 

 

Mat för planeten & hälsan

Maten vi äter påverkar både vår planet och vår egen hälsa. Vilken mat är då både miljövänlig och hälsosam? Det är mycket att ta hänsyn till när det gäller mat, miljö och hälsa men i stora drag är budskapet att äta mer mat från växtriket och äta mindre kött.

När det gäller hälsan är det viktigt att minska på charkprodukterna och vi bör inte äta mer än 500 g rött kött per vecka. Om vi äter rött kött ska det inte grillas och stekas för hårt. För hälsan behöver vi äta mer av bland annat baljväxter, fullkornsprodukter, grönsaker, frukt och nötter. Fisk, magra mejeriprodukter och vegetabiliska oljor finns också med i en hälsosam kost. För miljön är det tydligt att vi behöver minska på köttkonsumtionen rejält, välja livsmedel som är hållbart producerade och inte slänga ätbar mat. 

Det är grönt vill ge inspiration till att laga växtbaserade måltider att variera vardagen med. Recepten är baserade på baljväxter, grönsaker, rotfrukter och fullkorn.